TaraDownUnder.reismee.nl

Dag Nieuw Zeeland....

Heey allemaal! 1e Kerstdag...en daar zit je dan op het vliegveld...! Eigenlijk wel even een moeilijk moment, ik hou toch wel erg van de gezelligheid en het samen zijn met deze dagen normaal gesproken! Na mijn aankomst in Queenstown dan ook wel even wat traantjes weggepinkt toen ik andere mensen met kado's en al familie zag omarmen..;-) Maar tegelijkertijd voelt het alsof ik zo meteen al een beetje dichter bij huis ben...:-) En ik ben erg nieuwsgierig naar Australië!  Ja, we gaan NZ verlaten...en dat vind ik niet erg! Voor mijn gevoel heb ik echt Nieuw Zeeland wel helemaal gezien! En ben ik wel toe aan weer wat 'difference'... De laatste dagen in NZ waren nog wel even een beleving! Vrijdag 23 december stond ik in de bibliotheek net op het punt mijn vliegschema te printen toen opeens alles begon te schudden, de muren en vloer heen en weer gingen en boeken naar beneden kwamen vallen...Ik stond te shaken op mijn benen en een aantal mensen om mij heen begonnen te huilen! Toen ik me realiseerde wat er aan de hand was werd het schudden al langzaam minder... Een aardbeving!!! Hoe vaak hoor je niet dat het hier (en vooral in Christchurch) voor komt...maar het zelf mee te maken had ik (hoe naïef) nooit verwacht!  Wat verbluft stond ik me heen te kijken. Wat nu? Een man gebaarde mij het winkelcentrum (waar de bibliotheek zich bevond) te verlaten! Iedereen moest naar de parkeerplaats. Daar stapten velen gelijk in de auto om zo snel mogelijk naar huis te kunnen, andere mensen om me heen belden (soms al huilend en wel) naar geliefden...omdat ik daar wat alleen stond en geen idee had wat de procedure bij zo'n gebeurtenis was, sprak ik maar een ouder NZ koppel aan. De man vertelde mij heel rustig dat ze het gebouw van binnen moesten checken, om te kijken of het nog veilig was en dat we dan na een bepaalde tijd waarschijnlijk wel weer er in konden..hij dacht dat deze beving een niet te grote was (later hoorden we echter dat het wel grote waren) "er zullen wel wat auto ongelukken zijn gebeurd, gezien je in de auto totale controle kwijt bent, maar verder valt het denk ik mee. Ik wacht hier tot ze alles weer van de grond hebben geraapt en ga dan toch nog even halen wat ik moet hebben," aldus de man. Terwijl we stonden te praten volgde er een tweede beving! De man wees naar de auto's voor ons...die flink heen en weer schudden...wat een ongelovelijk iets! Dat de natuur dat kan doen! Toen het weer rustig was wees de man me erop dat ik wel veilig terug kon lopen naar mijn hostel! Een half uur later, net goed en wel bij het hostel terug was er een derde aardbeving, de grootste! (1e had een sterkte van 5.8, de 2e 5.3 en de 3e 6.0) Omdat ik nu buiten was met meerdere backbackers (en er dus geen dingen konden vallen) voelde deze wat minder intens...en het ongeloof wint het van de angst..hoe is het mogelijk dat je muren van gebouwen en de grond gewoon op en neer ziet gaan! Het is een apart fenomeen...!! Al gauw hoorden we via radio en internet de kracht van de bevingen, wat toch wel even  schrikken was, je realiserend dat volgens zeggen de aardbeving in februari waar toch  zo'n 180 mensen bij zijn om gekomen en het centrum van christchurch door verwoest is een kracht van rond de 6.4 had! Echter de exacte plaatsen waren 20 km (1e en 2e) en 10 km (3e) uit het centrum vandaan wat er voor zorgde dat er geen ernstige schade was in de omgeving waar ik zat! Ook op de plaats van viel het mee omdat dit al beschadigd gebied was en er dus niet te veel mensen in deze omgeving waren...gelukkig! Maar voor Christchurch is het wel de vraag; ' houdt dit ooit op?!' :s Een enge gedachte om mee te leven lijkt mij! Na nog 1 nacht, door verschillende kleine bevingen, in mijn bed te hebben liggen shaken had ik het al wel gehad! Al weet je op een gegeven moment dat het na een paar seconden ook weer rustig is, relaxt slapen doe je niet meer! Hoe dan ook, inmiddels Christchurch verlaten, en de vlucht Christchurch-Queenstown achter de rug! En het grappige is dat na zo'n 2,5 maand te hebben rondgereisd  het meest mooie uitzicht, het uitzicht vanuit dit vliegtuig net was! Dan ook best genoten van deze vlucht over de bergen (met sneeuwtoppen), meren en landschappen!:-D  (Hoop binnenkort wat foto's te kunnen plaatsen!) Een mooie afsluiting van dit land...:-) Straks door naar Sydney om daar tweede kerstdag en oud & nieuw samen met Anne (waar ik mee aangekomen was in NZ) door te brengen! En daarna waarschijnlijk ook  (voor ongeveer een maand) een reis samen plannen! In die maand wil ik dan voor mezelf gaan kijken of ik er nog wat voor voel om in Australië te gaan werken of dat ik eerder naar huis kom om daar weer flink te gaan verdienen;-) We zien het wel...maar eerst op naar Sydney...:-) Dikke kuss Tara Ps. Allemaal natuurlijk ook hele fijne feestdagen!! En...alvast een gelukkig,liefdevol en gezond 2012!!!

Reacties

Reacties

Lisanne Zanting

Hey meis! Wat een verhalen toch ook weer! Zo beleef je weer vanalles... Jij ook fijne dagen natuurlijk samen met Anne! Liefs

Betsy Wink

Fijn dat je op een feestdag als vandaag tijd hebt kunnen vinden om je gevoel even te delen met het thuisfront. Als juf heb jij voor altijd een fantastisch beeldend verhaal te vertellen als je een aardbeving behandelt bij Aardrijkskunde. Wat een belvenis, gelukkig met een goede uitkomst. Geniet van Australie, ondertussen heb ik gbegrepen dat een baantje in Perth er niet in zit.
Succes!

Fam. Van der Galiën

Hallo Tara

We wensen jou fijne dagen in het verre Australië, het is vast heel bijzonder om oud en nieuw in Sydney mee te maken. Leuk dat je dat samen met je reisgenootje van het eerste uur de komende weken Australië gaat verkennen. Geniet er ervan.

Groetjes Koos, Rineke, Lysan, Jorick en Marit

Milou Santing

Haai Tara,

heel veel plezier in Australie,

xxxMilouu

Anny Broekman

Ja ja dat is eens wat anders als het saaie Havelte he??
Geniet van de jaarwisseling in Sydney, geweldig, ben wel jaloers.
Naar huis?? bedenk je goed!!

Probeer te genieten!! een super 2012 gewenst, tot je volgende verslag,
groetjes Albert en Anny.

Roelie en Fam

Hallo Tara,
Je maakt heel wat mee zeg.
Veel Plezier in Australie en voor jou ook een gezond gelukkig 2012

rob van der ree

Dag Tara: Da's wat anders dan Kerstmis vieren/beleven in Havelte. In ieder geval de beste wensen en goede gezondheid in 2012. Het gaat erg snel je reis daar in Nieuw Zeeland en Australië. Het ene land nu achter je gelaten met nog een bevende herinnering ( wij hoorden het hier op de radio en jij maakt het ter plekke mee !!!). Maak er een mooie periode Australië van. Hartelijke groeten jit Dwingeloo,
Rob

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active